CRM software selectie

Sinds het begin van de jaren ’90 wordt de markt overspoeld door CRM systemen. Sommige systemen zijn verdwenen, andere zijn meegegaan met de tijd en er komen met enige regelmaat nieuwe leveranciers bij. Eén ding is duidelijk Customer Relationship Management, als commerciële strategie, heeft zich bewezen en de automatisering om dit proces te ondersteunen zal niet meer verdwijnen. Dus ook voor uw organisatie zal blijken, dat wanneer de mogelijkheden van CRM toepassingen bestudeerd worden, er verschillende onderdelen zijn die kunnen bijdragen aan uw succes.

Waarop moet u letten bij CRM software selectie?

Uiteraard is het belangrijk om je bewust te zijn van de verschillen tussen de beschikbare applicaties. Denk hierbij aan verschillen in geboden functionaliteit, maar ook aan verschillen in prijs, gebruikte technologie, flexibiliteit en ondersteuning van de leverancier. Daarom wilt u de alternatieven goed bestuderen om zo degene te kiezen die het beste aansluit bij uw organisatie. Hou bij het aanschaffen van een CRM systeem niet alleen rekening met uw huidige processen, maar anticipeer ook op de toekomst. De gratis online dienstverlening van SelectCRM kan zeer bruikbaar zijn in dit proces.

CRM software selectieHet feit dat moderne CRM applicaties eenvoudig aanpasbaar zijn, heeft ertoe geleid dat steeds meer bedrijven overgaan tot aanschaf. Door deze flexibiliteit kan de organisatie trouw blijven aan haar eigen processen, zonder zich te moeten conformeren aan de software. Moderne configureerbare toepassingen creëren vrijheid in plaats van beperkingen. Dit betekent echter wel dat het implementatieproces goed begeleidt moet worden door de softwareleverancier. Een belangrijk punt om rekening mee te houden bij uw CRM software selectie.

Om er zeker van te zijn dat u het hoogste rendement uit uw investering haalt, is het belangrijk de tijd te nemen om verschillende productdemo’s te bekijken. Dit geeft u een goed idee over de verschillende mogelijkheden. Echter, voor het maken van een definitieve keuze is het van groot belang dat de demonstraties ook aansluiten bij uw eisen en wensen. Dus stel vooraf een lijst van benodigde functionaliteiten op, die tijdens de demonstratie afgevinkt kan worden. Maak hierbij onderscheid tussen noodzakelijke functionaliteit en “leuk om te hebben” functionaliteit. De CRM checklist op deze website kan hier een handig hulpmiddel bij zijn.

Image source: ©Wavebreak Media LTD - Fotolia